Storyboard Tema Buah-Buahan

Papan Cerita (Storyboard)
Kumpulan Guru-guru Prasekolah
Daerah Penampang.
Alamat blog: myppg2011.blogspot.com
Nama AHli Kumpulan:                         No. Matrik
1.     Sylvia Augustine                       PPG/41039/11
2.     Natasha Abdullah                     PPG/41042/11
3.     Francis @ Bryan Maralag         PPG/41041/11
4.     Caroline Jintanin                      PPG/41043/11

Muka depan: Pengenalan Kursus

Tema: Pengajaran dan Pembelajaran (Buah-buahan)
-          Menerima tugasan pada 15 Oktober 2011
-          Berbincang dalam kumpulan dan bersetuju dengan tema yang dipilih.
-          Pengagihan tugas dibuat dan menjalankan P&P di sekolah masing-masing.
-          Pengumpulan data dibuat pada 2hb Disember 2011
Set Induksi oleh
 Sylvia Augustine.

(Mengenali dan mengecam buah-buahan)
  •       Warna
  •        Rasa
  •       Nama buah
  •    Bersoal jawab tentang buah-buahan yang murid ketahui berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.
  •    BBM yang digunakan adalah carta buah-buahan.
  •          Guru mengajak murid menyanyi lagu buah-buahan bersama-sama sambil membuat pergerakan.
  •          Murid-murid gembira menjalankan aktiviti nyanyian bersama guru.
  •          Murid-murid memberikan respon yang memberangsangkan ketika sesi soal jawab diajukan.
Langkah 1
oleh Natasha Abdullah

(Memadankan perkataan dengan buah (replika) yang betul.

  •       BBM yang digunakan adalah carta buah-buahan, buah (replika) dank kad perkataan. 
  •       Guru meminta murid menyebut semula buah-buahan yang telah dipelajari sebelum ini sebagai pengukuhan.
  •       Guru meminta murid membaca kad perkataan yang ditunjukkan kepada mereka.    
  •       Guru menerangkan aktiviti pembelajaran seterusnya iaitu meminta murid memadankan kad perkataan dengan buah (replika) yang betul.
  •             Murid-murid gembira untuk melaksanakan aktiviti tersebut.
  •       Guru memilih beberapa orang murid untuk memadankan kad perkataan dengang buah (replika) yang   telah disediakan di atas meja.
  •       Murid-murid menunggu giliran untuk mendapatkan kad perkataan dari guru.
  •            Murid membaca kad perkataan yang diberi dan mencari buah yang sesuai dengan perkataan tersebut.
  •            Guru dan murid membuat penilaian tentang aktiviti yang telah dilaksanakan.
  •           Guru mengemukakan pertanyaan sama ada rakan mereka telah memilih buah yang betul untuk kad perkataan secara kelas.
Langkah 2 oleh
Francis @ Bryan Maralag

(Membaca ayat pendek dan mudah)
BBM yang digunakan ialah kad ayat.

  •           Guru membaca kad ayat bersama-sama dengan murid.
  •          Guru bersoal jawab  dengan murid berdasarkan pengalaman mereka tentang buah yang dibaca.
  •      Sebagai langkah pengukuhan beberapa orang murid diminta membaca ayat di hadapan kelas.
  •           Murid-murid lain medengar dan membaca bersama.
  •           Guru menunjuk perkataan dalam kad ayat dan murid membaca secara beramai-ramai sebagai aktiviti penilaian.
  •      Murid membaca setiap perkataan yang ditunjuk oleh guru.
Penutup oleh
Caroline Jintanin

Refleksi: Pengukuhan pembelajaran
 BBM yang digunakan ialah replika buah.

  •           Guru memandu murid untuk mengingat kembali pembelajaran yang lepas tentang buah-buahan.
  •           Murid menyebut semula buah-buahan yang telah dipelajari.
  •      Guru meminta murid pandai mengeja nama buah yang disebut sebagai pengukuhan pembelajaran.
  •       Murid mengeja buah yang disebut guru dengan atau tanpa kad perkataan.
  •           Murid-murid lain mendengar sambil memahami maksud perkataan berkenaan.
  •      Guru meneruskan aktiviti dengan memilih murid-murid dari kumpulan sederhana.
  •           Murid kumpulan sederhana mengeja dengan bantuan kad perkataan. 
Penutup:
  •           Guru mengajak murid menyanyi lagu buah-buahan sambil membuat pergerakan.
  •           Murid-murid menyanyi bersama guru sambil melakukan pergerakan.



Sekian

dan

Terima Kasih